Jangan Memilih Sangat ..

Friday, April 22, 2011

Ini kisah perjumpaaan dua orang sahabat yang sudah puluhan tahun berpisah. Awalnya topik yang dibicarakan adalah soal2 nostalgia zaman sekolah dulu, namun pada akhirnya menyangkut kehidupan mereka sekarang ini.


"Mengapa sampai sekarang kamu belum menikah?" ujar seorang kepada temannya yang sampai sekarang
masih membujang.

"Sejujurnya sampai sekarang ini saya masih terus mencari wanita yang sempurna. Itulah sebabnya saya masih membujang. Dulu waktu saya di Utara, saya berjumpa dengan wanita yang cantik yang amat bijaksana. Saya fikir inilah wanita ideal untuk saya dan sesuai menjadi isteri saya. Namun belakangan selepas itu pada masa berpacaran baru aku tahu dia sebenarnya amat sombong. Hubungan kami putus sampai disitu.

Di Ipoh saya ketemu seorang perempuan yang cantik jelita,ramah dan dermawan. Pada perjumpaan pertama aku begitu takjub dan seronok. Hatiku berdesir kencang, inilah wanita idealku.

Namun selepas itu baru saya tahu, ia banyak tingkahlaku yg tak baik dan tidak bertanggung jawab. Dan ketika aku di JB, aku bertemu wanita yang manis, baik, periang dan pintar. Dia sangat menyenangkan bila diajak berbicara, selalu menyambung perbualan kami dan penuh humor. Tapi terakhir aku ketahui kalau dia dari keluarga yang berantakan yakni berpecahbelah dan selalu menuntut sesuatu yang kita tidak mampu memenuhinya.

Akhirnya kami berpisah. Saya terus mencari, namun selalu mendapatkan kekurangan dan kelemahan pada wanita yang saya temui. Sampai pada suatu hari, saya bersua dengan wanita ideal yang saya dambakan selama ini. Ia begitu cantik, pintar, baik hati, dermawan dan penuh humor. Dia juga sangat perhatian dan sayang kepada orang lain. Saya fikir inilah pendamping hidup saya yang dikirim oleh Tuhan untuk saya".

"Lantas", sergah temannya yang dari tadi tekun mendengarkan "Apa yang terjadi? Mengapa kamu tidak terus meminangnya?".

Yang ditanya diam sejenak dan akhirnya dengan suara perlahan si bujang itu menjawab,

"Baru sekarang aku mengetahui bahawa ia juga sedang mencari lelaki yang sempurna".


Kesimpulan :

Sudah diketahui maksud daripada cerita itu ? ....
Nobody's perfect.

Jadi jangan menyia-nyiakan apa yang sudah ada di hadapan kita ,belum tentu nanti kita mendapatkan yang lebih baikdari yang sekarang kita dapat. Kalau kita mau mencari yang sempurna, check dulu diri kita sendiri, apakah sudah sempurna di hadapan orang lain...

Wallahualam.

Saga FL..Auto atau Manual??

Friday, April 8, 2011

Salam... Nak tanya sikit pendapat korang sume. Antara auto dengan manual untuk saga Fl, mana pilihan yang terbaik dan praktikal untuk zaman sekarang. Mijie dah buntu nak ambik mana satu nie. Ingat nak booking akhir bulan nie atau awal bulan 5 nanti.

Kedua-duanya ada kelebihan dan kelemahan kan. Ada sesetengah orang kata baik ambik manual, yang lain pulak kata baik ambik auto. Masing-masing ada pendirian. Ni susah ni banyak sangat bertanya. hehe..


Kalau auto nie mudah sikit nak bawak, boleh rilex2 kaki kiri. Kalau jalan jem steady je, takde letih mana kan. Cuma press pedal minyak je. Tangan kiri pun rilex. Tapi penggunaan minyak lah lebih sikit dari manual. Pickup pun lembab sikit kan dari manual. Satu lagi tak ada kepuasan memandu. Lebih-lebih lagi muda macam mijie ni. Hehe..


Kalau manual memang best. Pickup laju, penggunaan minyak kurang, baru dapat kepuasan memandu kan tapi bila jalan jem. Huh letih pulak kan. Kaki kiri kena jaga klac je. Lebih-lebih lagi hari-hari duk main kat bandar tapi bandar Kuala Terengganu tak se jem KL kan. Kawan sekerja mijie kate takde lah letih mana pun, maybe dah biasa bawak manual.

Malam tadi ada mijie tanya kawan mijie kat YM.

mijie0512: azril tnye sikit
mijie0512: kalau kete baik auto  @ manual ek?
Azril Aziz: sori.. terdc plak td
Azril Aziz: kalo pki manual... boleh jimat minyak kalo pndai main gear...
Azril Aziz: maintenance pun tk tinggi sgt
Azril Aziz: tp kaki lenguh la time jem
Azril Aziz: tp respons cepat dan lebih pickup
Azril Aziz: kalo pki auto, mmg agak senang nk bwk
Azril Aziz: tk perlu nk imbang2 klac kalo parking kat bukit
Azril Aziz: tk perlu takut enjin mati2
Azril Aziz: time jem pun tk lenguh sgt kaki main klac dgn gear
mijie0512: oo
Azril Aziz: tp kalo rosak mmg mahal la maitenance
mijie0512: a'ah tp kalau dah biasa ok rbawak manual kan
Azril Aziz: penggunaan minyak pun lebih skit drpd manual
mijie0512: tp ade mmbr bgtau auto lbh jimat dari manual dari pndai main gear
Azril Aziz: tp biasanya org pki manual kalo cc 1.3 atau 1.5 keatas
Azril Aziz: kalo naik kancil nk bwk auto baik tk pyh
mijie0512: klu yg 1.3
mijie0512: ok x manual?
Azril Aziz: eh silap... biasanya org pki auto kalo cc 1.3/1.5 keatas
mijie0512: eh auto
Azril Aziz: tgk body la...
Azril Aziz: kalo keter body besar... tkut 1.3 tk kuat nk tarik body keter
Azril Aziz: perlu lebih minyak..
Azril Aziz: kalo pki auto rugi
mijie0512: oo
mijie0512: sbb pe rugi
mijie0512: pasal minyk kuat ek?
Azril Aziz: rugi kat minyak la
mijie0512: tp igt mmg nk ambik manual jgk
mijie0512: tp hari2 main kt bandar kan
mijie0512: tp bndar tganu x sejem KL kan
Azril Aziz: hehe.. lebih kurang kot...
Azril Aziz: ko nk beli keter ape?
mijie0512: emm ngah survey2 saga fl
mijie0512: org kate ok gak kete nie
mijie0512: harga pun x smpai 500 sbln
mijie0512: dlm 400 lbh sikit je
mijie0512: blh la kn
mijie0512: mhal2 x leh nk save plk
Azril Aziz: ok la tu
Azril Aziz: umur muda lg.. no hal.. ade rezeki nnt amik lain plak
Azril Aziz: kalo rs nk senang bwk keter amik jela auto
Azril Aziz: tp kalo rs nk jimat minyak, amik la manual
mijie0512: a'ah
mijie0512: tp ade mmbr kate auto jimat minyak kalau pndai main gear
mijie0512: tp x tahu r betul ke x
mijie0512: mcm x logik je
Azril Aziz: auto jimat minyak?
Azril Aziz: gear ape je yg auto ade...
Azril Aziz: D, reverse, parking, nuetral, pastu ade gear rendah utk naik bukit
mijie0512: ebth r
mijie0512: myb d2 @ d3 kot
Azril Aziz: naik main gear camne... start engin masuk gear trus jln je
Azril Aziz: kalo berenti pun break je
Azril Aziz: kalo manual leh la main2 gear
mijie0512: a'ah
mijie0512: tp kdang2 bosan jgk bawak auto kan
mijie0512: tekan minyak je
mijie0512: tp blh santai2 kan time bawak
Azril Aziz: kalo 1.3 amik manual ok la kot
Azril Aziz: tp kalo cc besar amik manual tk sesuai la plak kn..
Azril Aziz: hehe..
mijie0512: a'ah kn
mijie0512: tkot naik 5 org dah x jalan
mijie0512: berat sgt
mijie0512: huhuh
mijie0512: tp jem tahap mn yg meletihkan tu ek
mijie0512: kalau setakat setengah ja+m++++
Azril Aziz: alar.. lama2 dh biasa...
Azril Aziz: aku dulu lg la duk kat kota damansara tu hari2 blk keje jem
Azril Aziz: lama2 nnt dh biasa la
Azril Aziz: dh tau dh... kalo turun bukit je free gear...
Azril Aziz: huhu
Azril Aziz: main break je
mijie0512: oo..tu r
mijie0512: msa mule2 mmg r letih kan
mijie0512: tp knp ek ramai yg alsan kerana letih bawak manual, pdahal kan dah biasa kn
Azril Aziz: mmg letih sbnrnya...
Azril Aziz: terpulang pd individu tu jgk...
Azril Aziz: kalo pikirkn sgt penat tu mmg la penat giler..
Azril Aziz: org kate alah bisa tegal biasa
mijie0512: a'ah
mijie0512: mmg lah
mijie0512: bende tu semua blh atasi kan
mijie0512: cuma kita nk atau x je
mijie0512: tp tu r
mijie0512: alang2 nk beli
Azril Aziz: tkpe.. susah2 dulu.. sng2 kemudian
mijie0512: baik pikir leklok kan
Azril Aziz: at least ko beli keter murah2 byk skit menyimpan...
mijie0512: tp murah 30 rggt je
mijie0512: x rasa mn kot
mijie0512: tp kalau setahun bnyk tu kan
mijie0512: hehe
Azril Aziz: murah dr segi byr bulan2 dn duit minyak
Azril Aziz: kalo manual dlm jem lg byk guna minyak
Azril Aziz: kalo jenis jem cam KL... jrg2 bergerak tkpe la..
Azril Aziz: leh la set pd nuetral kejap..
Azril Aziz: pastu masuk D blk..
mijie0512: eh kalau mnual?
Azril Aziz: kalo jenis jem yg bergerak tu.. mmg ko tkleh nk buat ape la...
Azril Aziz: kalo manual, dh cekap nnt sure ko tau camne nk curi2 free gear ms jem
Azril Aziz: pastu ko kena pndai imbang antara minyak dgn klac...
Azril Aziz: kalo elok imbang klac dgn minyak jimat skit penggunaan petrol
Azril Aziz: cth kate ko lepas skit je klac... tp utk buat kreta ko bergerak ko kena tekan minyak lebih....br gerak..
Azril Aziz: padahal kalo ko pndai imbang antara klac dgn minyak..tk perlu nk tekan minyak kuat sgt utk gerak skit dlm jem...
Azril Aziz: lps klac skit pun kreta dh leh gerak kalo jalan rata
mijie0512: oo
Azril Aziz: tk perlu tekan minyak
mijie0512: btul gak tu
mijie0512: lbh2 lg klau klac tggi kan
Azril Aziz: so kalo dh biasa, lama2 nnt ko cekap la bwk manual
mijie0512: a'ah
mijie0512: btul gak tu
mijie0512: mmg skrg ni x rasa lg
mijie0512: sbb jrg bawak manual
Azril Aziz: nnt ko smpi leh break guna klac je kalo naik bukit...
mijie0512: bawak sekali sekala mmg lth
mijie0512: ari tu msa dul bngi je bwak auto
Azril Aziz: keter ko berenti kat bukit tp ko tk tekan break... ko imbang minyak dgn klac je
Azril Aziz: skill tu berguna kalo ko berenti kat selekoh yg berbukit atau jem nk naik bukit
mijie0512: yg tu mmg kena mahir btul2 kan
Azril Aziz: alar.. lama2 nnt ko pndai sndiri..
mijie0512: naik bukit time jem
Azril Aziz: aku pun kdg2 tersalah bajet.. mati gak enjin sekali sekala...
Azril Aziz: biasa la tu..
mijie0512: oo
Azril Aziz: tp kena cpt2 hidup enjin, tekan minyak sebelum keter mengundur
mijie0512: bhye tu
mijie0512: tp sini rasanye xde yg berbukit
mijie0512: klu berbukit pun tmpt yg xde org lalu kot
mijie0512: smpt r mahir kan diri dulu kan
Azril Aziz: aku penah enjin mati, gear masih gear satu... tk release gear pun...
mijie0512: oo
Azril Aziz: cpt2 tekan klac smpi habis...pulas kunci start enjin
mijie0512: kira tekan klac n hidupkan enjin?
mijie0512: emm
Azril Aziz: angkat klac tekat minyak...
mijie0512: rosak x klu sntiasa cam tu ek?
Azril Aziz: kreta tkkn mengundur punya
Azril Aziz: at least dia statik atau kedepan
Azril Aziz: akan ade mslh kat gear box la kalo selalu..
Azril Aziz: tp kalo ko dh biasa.. jrg la enjin mati...
mijie0512: tu r
Azril Aziz: cuma kdg2 tgh blur2.. atau tercuai kejap
Azril Aziz: heheh
mijie0512: masa mule2 ni je lah kot kan
mijie0512: bla dah terer ok lah kn
mijie0512: hah
Azril Aziz: tp kalo pikir logik..
mijie0512: ni mesti ngah oikir problem ni
mijie0512: coz tu cuai
mijie0512: hahaha
Azril Aziz: kita free gear ms nk start enjin supaya kreta tk melompat trus kedepan...
Azril Aziz: tp disebabkan kita tekan klac smpi habis.. so tkde la kreta melompat kedepan
Azril Aziz: w'pun gear ms tu tk free
Azril Aziz: alar.. nnt kalo ko dh biasa bawak... benda2 camni ko akan tau sndiri...
mijie0512: oo
mijie0512: btul tu
mijie0512: bawak auto baru ada kepuasan bawak kete kan
mijie0512: hehe

Tu bagi dia lah. Teringin pulak nak pakai manual jugak. Emm bagi korang pulak macam mana?..mn satu pilihan anda?
DeSiGn By MiJiE BloG @ 2011. Powered by Blogger.