Home » , , , , » Teh Timbang Bahaya Kepada Kesihatan

Teh Timbang Bahaya Kepada Kesihatan

Sunday, January 2, 2011

Teh timbang yang rata-rata digunakan dikedai-kedai kopi sangat berbahaya kepada kesihatan kerana ia mengandungi pewarna sintetik(bukan semula jadi) yang berbahaya. Teh berkenaan tidak mempunyai label dan dijual secara timbang di rata-rata kedai runcit di negara ini. Ia berbahaya kepada kesihatan pengguna dalam jangka masa yang panjang. Kebiasaan teh ini digunakan untuk membuat teh susu kerana ia lebih pekat daripada teh biasa. 


Ketua Penolong Pengarah Kanan (Keselamatan dan Kualiti Makanan) Jabatan Kesihatan Kelantan (JKK), Ahmad Nadzri Sulaiman berkata penjualan teh perlu mengikut Peraturan-peraturan Makanan 1985 iaitu tidak membenarkan serbuk teh ditambah bahan pewarna.

Sesiapa yang didapati menjual, mengimport, mengguna dan menyimpan teh timbang ini, jika disabitkan kesalahan, boleh didenda maksimum RM10,000 atau penjara maksimum dua tahun, katanya.

p/s : Lepas ni kalau nak minum air kat kedai kopi @ mana -mana kedai kena pastikan dulu teh yang digunakan. Tapi kalau nak lebih selamat minum je air masak @air suam kan.  

29 dah komen:

Norhayati Rostam 1/02/2011 11:44 PM  

Alamak!
Yeke?
Time Yati niaga dulu, memang beli teh timbang sebab beli kat pemborong.
Tapi Yati jual bukan dalam bentuk air, tapi tetap dalam bungkusan tu. hee~

emieysandra 1/03/2011 12:14 AM  

bahaya gak ni, klu pi minum kt kdai..

Mijie 1/03/2011 12:21 AM  

@Norhayati Rostam

oo..yaty salh seorang peniaga upernya..hah yaty dah bgtau dalam nie..baik minta maaf cepat kat pembeli2 yaty..hikhik

Mijie 1/03/2011 12:22 AM  

@emieysandra

a'ah btul2..mmg bahaya minum kt kedai, xkn tuan kedai tu nak bgtau kan teh apa yang digunakan.

ssh nk cari peniaga yg jujur..tp bkn smua lah. betul x?

Norhayati Rostam 1/03/2011 12:26 AM  

@Mijie
Haha.
Adoih!Okey2.

Kepada semua pembeli di kedai Mak Cik Timah Batu 11, Kg Sg Serian, Gua Musang, kawe mintk maaf la deh. Kalu beli la.
Kalu tak beli pun, takpola.

Ish, apa la Mijie ni.
Mana ada orang kampung tu pakai internet.

Mijie 1/03/2011 12:38 AM  

@Norhayati Rostam

eh asal lak pah Gua Musang yaty g jual..bkn yaty org selangor?..

ala kan sekarang zaman dah moden, makcik2 semua dah pakai BB..hehe

zulkbo 1/03/2011 12:42 AM  

salam..
yang pasti..ramuan
utama teh tarik mamak
so...kenalah kita kurangkan
atau berenti terus..

Norhayati Rostam 1/03/2011 12:43 AM  

@Mijie
Huhu.
Saya blogger Kelantan.
wahaha~
Kerakyatan je kot yang Selangor.
Yati asal Kelantan.
Lahir kat Gua Musang tu la.
huhu.

Haha.
Adeh.
Sana takde line 3g lagi la Mijie.

cik lola 1/03/2011 8:23 PM  

opsss..slmt cik bkn pngemr teh..dlu jer addict...skrg x dah..hehe

KHAIRUNNIESA 1/03/2011 9:17 PM  

hai mijie!
ehe...nmpknya pasni kena la hati2 kalau nk mnm teh kt kedai luar eh...ssh2 bawak teh sndri je la kalau nk mnm luar..hihihi... (^_^)

Siti Safiyyah 1/04/2011 4:13 PM  

alhamdulillah jarang ngeteh kat kedai..minum air mineral je..hehe

Norhayati Rostam 1/04/2011 5:11 PM  

@Siti Safiyyah
Wah,bagus2.
Mineral lagi sedap kot.
:D

Mijie 1/04/2011 10:36 PM  

@Norhayati Rostam

ooo..yati asl gua musang ke??..mijie baru tau..emm msti kecik2 dulu prnah tersesat dalam gua kan??

3G xde ek..ala kesiannya..meh mijie g pasang nk?

Mijie 1/04/2011 10:37 PM  

@cik lola

oo..bagus2..abis tu sekarang cik lola pengemar pe plk?,,hehe

Mijie 1/04/2011 10:54 PM  

@KHAIRUNNIESA

hai khairunniesa..

a'ah bawak lah teh sendiri ek..nak lagi best bawak kopi radix..hehe..;p

Mijie 1/04/2011 11:12 PM  

@Siti Safiyyah

ehehe..btul2..lgpun dpt juga berjimat kan..bgs cadangan siti nie..tgk yati pun sokong..hehe

Mijie 1/04/2011 11:13 PM  

@Norhayati Rostam

sedap ek..nia mesti yati minum sokmo kan..hehe

Norhayati Rostam 1/05/2011 12:00 AM  

@MijieHello..
orang tak pernah sesat lagi masuk gua eh.
Sebab tak pernah masuk pun lagi.
:D

Boleh gak kalau nak pasangkan.
Tak payah susah hati tak dapat on9 pasni.

Esh..mestila sokmo minum.
Timbang berat ari tu pun, kandungan air dalam badan cukup tau.
hee~

deCrewz 1/05/2011 4:03 AM  

Pasni xleh la lepak kedai mamak slalu, nnt terliur teh tarik lagi..hu3

Mijie 1/05/2011 10:29 PM  

@Norhayati Rostam

eleh..cakap besar ek..nnti bila msk ssat kan..ssh plk..dh lah GPS x berfungsi dlm 2..haha

ok.nnti mijie psang unifi yer..laju yoo..hakhak

oo..yeke?..ni cukup air @ terlbih air nie?..hkaha
k

Mijie 1/05/2011 10:30 PM  

@deCrewz

haha..xyah lah inum kt kedai mamak 2..buat sndiri je teh tarik 2..sng je kan..bkn ssh pn.tarik je..hehe

Norhayati Rostam 1/05/2011 10:32 PM  

@Mijie
Haha.
GPS lagi la tak reti guna.

Wah, cantek r.
Boleh2.
Nanti ore gtau mek deh.

Aduh~
Cukup r.
Mijie tu ha yang terlebih air.

burnkelana 1/05/2011 10:41 PM  

Meh tengok kesan terlebih minum teh timbang..

Mijie 1/05/2011 11:46 PM  

@Norhayati Rostam

haha..GPS tu x tak reti nak guna..sebenarnya GPS tu extend for Google Pikir Sendiri.. haha .

Mijie air cukup taw..7 gelas sehari..hehe

Mijie 1/05/2011 11:48 PM  

@burnkelana

eh2..2 bkn terlebih minum teh tp xbleh nk timbang..hehe

Norhayati Rostam 1/05/2011 11:52 PM  

@Mijie
Haha.
Cis!
Ingatkan GPS yang kat dalam kereta tu.
Aduh~

7 je?
8la patutnya.
Tak sedar ke diri tu dah beso.
hee~

CIK TOM 1/07/2011 11:11 AM  

isk2 bahaya rupanya...tp diakui rs teh timbang lg sedap...

bloggoblog 1/07/2011 11:34 PM  

padahal itu enak..tapi dilarang!

Wanzi 1/08/2011 11:23 AM  

say dah lama tak minum teh... sbb org kata kalau minum teh akan menyebabkan angin dalam badan.....

p/s: sorry ler mijie sbb lama tak singgah sini....

Post a Comment

Sila Tinggalkan komen korang kat sini yer..
InsyaAllah setiap komen dari korang aku akan blas..:)

DeSiGn By MiJiE BloG @ 2011. Powered by Blogger.