Home » , , » Berita “BAIK” untuk perokok tegar

Berita “BAIK” untuk perokok tegar

Monday, October 4, 2010


Isnin, 4/10/2010. Ada berita baik untuk perokok-perokok sekalian, perokok tegar mahupun perokok tidak tegar. Kenaikan harga rokok sebanyak 70sen bagi pek 20 batang telah dijual hari ni. Sebelum ini harga untuk sekotak rokok yang berharga RM9.30 tapi hari ni RM10. Banyak jugak tu. Sementara rokok bergred tinggi adalah RM14. Kenaikan harga kali ini adalah yang paling tinggi, sebelum ini antara 10sen sehingga 30 sen sahaja.

Tapi persoalan sekarang adakah dengan kenaikan harga ini akan mengurangkan bilangan perokok di negara kita??..Atau ia lebih memberi keuntungan kepada syarikat pengeluar rokok tersebut??..Ia semua bergantung kepada penghisap rokok tersebut.

Kalau dihitungkan, berapa banyak duit dikeluarkan untuk membeli rokok selama setahun. Bayangkan jika :-

Sekotak RM10 .
Katakan sekotak adalah 3 hari .
Setahun katakan 365 hari :

365 / 3 = 121.67
121.67 x 10 = RM 1216.70 setahun

Ini untuk 1 kotak 3 hari, kalau 1 kotak = 1 hari, jumlah RM 3650

Bukan setakat membazir duit malah ia menjejaskan kesihatan. Terlalu banyak bahan kimia yang berbahaya di dalam sebatang rokok tersebut. Tak perlu mengulas lebih lanjut disini kerana mijie rasa semua dah tahu keburukan merokok kan. Huh nasib baik mijie tak merokok..huhu..Ok jom baca kisah din tentang merokok..

12 dah komen:

nuriz 10/04/2010 12:47 PM  

saya tak kisah naik harga pun sebab sy bukan perokok heheheheheh

Mijie 10/04/2010 1:05 PM  

@nuriz

haha..same ar kita nuriz..mijie pun x kisah..lg tinggi naik, lagi bagus kan..mijie pun tak hisap rokok..hihi

KHAIRUNNIESA 10/04/2010 8:11 PM  

wahh....bgus la...harap perokok2 dluar sana jimat2 la..xyah la beli rokok da...klau rm10 tu bwak g kfc lh dpt 1 zinger buger kombo..kenyang tuu....hikhik....8)

Mijie 10/04/2010 10:46 PM  

@KHAIRUNNIESA

haha..btul2..klu x nk beli kt kfc pun xpe..boleh bg kat mijie..rm10 sehari..leh wat bayar internet kan..haha..;P

biussaraf 10/04/2010 11:58 PM  

naek seratus hengget sekotak lg bagus..
anti gile aku ngan perokok..
terutama tym treat patient yg bau mulut bau rokok jadah tembus mask 2 lapis siap..
*maaf..emo tetibe-_-''

KHAIRUNNIESA 10/05/2010 12:03 AM  

betul2...ade gk faedahnye..hihihi...

Mijie 10/05/2010 1:10 AM  

@biussaraf

haha..btul2..mijie pun setuju..klu mengharamkan trus lagi bagus..

Mijie 10/05/2010 1:12 AM  

@KHAIRUNNIESA

haha..klu diorang bg bleh share kan..;)

CiK QiQi 10/07/2010 4:41 PM  

maknenye mijie kompom xmrokok la kn.keh3...

abah qiqi 2 da bape taun dajd prokok tegar.xreti da nk nasihat cmne..ssh nk suh abah stop merokok..huaaa

Mijie 10/08/2010 12:36 AM  

@CiK QiQi

a'aah..x suke ar merokok nie..

emm bese lah..ayah mijie pun merokok, mmg ssh sikit nk nsihat org lbh tua dri kita kan..bia jelah..huhu

Post a Comment

Sila Tinggalkan komen korang kat sini yer..
InsyaAllah setiap komen dari korang aku akan blas..:)

DeSiGn By MiJiE BloG @ 2011. Powered by Blogger.