Home » , , , , , » 8 Pengajaran Dari Sedekah

8 Pengajaran Dari Sedekah

Saturday, March 13, 2010

Kita selalu mendengar dan juga membaca hadis Rasulullah s.aw yang bermaksud:

“Tangan di atas lebih baik daripada tangan yang di bawah. Tangan di atas adalah pemberi dan tangan di bawah adalah penerima.”

Hadis yang ringkas tetapi begitu banyak pengajaran yang dapat kita aplikasikan di dalam kehidupan kita.

Pertama: Jelas sekali bahawa bersedekah sangat dituntut di dalam agama. Sehinggakan kebanyakkan ulama berpendapat sedekah adalah sunat dan diberikan pahala oleh Allah SWT. Dan adakalanya sedekah menjadi wajib apabila kita berhadapan dengan seseorang yang kelaparan dan memerlukan makanan. Dan sedekah menjadi afdal apabila kita bersedekah dengan tangan kanan sehingga tidak disedari oleh tangan kiri.


Kedua: Allah SWT memberikan pengiktirafan kepada mereka yang bersedekah dengan menaikkan darjat mereka. Mereka diiktiraf sebagai tangan yang di atas kerana memberi di atas jalan kebaikan dan sudah pasti diberikan pahala yang berlipat ganda.

Ketiga: Mereka yang memberikan sedekah perlu diingatkan bahawa Allah SWT mengiktiraf mereka sebagai tangan yang di atas jika memberi sedekah dengan ikhlas. Tetapi jika memberi sedekah dengan menyakiti hati penerima, mengeji kesusahan mereka maka Allah SWT juga akan memberikan celaan kepada mereka yang bersedekah.

Keempat: Bersedekah adalah mengikut kemampuan diri. Sekadar yang termampu. Tetapi Allah menggalakkan kita memberikan yang terbaik untuk bersedekah. Yang terbaik bukan bermaksud yang mahal. Yang terbaik yang paling baik berada di sisi kita atau yang paling kita sayangi. Andai sekeping roti adalah yang terbaik ada bersama kita untuk disedekahkan berikanlah saja. Andai RM1 yang terbaik yang ada bersama kita, dermakanlah!

Kelima: Bersegera untuk melakukan kebaikan. Itulah yang digesakan oleh agama kita. Jangan tunggu untuk masa khusus untuk melakukan kebaikan hanya kerana Allah.

Keenam: Bersedekah sebenarnya menunaikan hak orang lain daripada harta kita. Harta kita bukanlah milik mutlak kita. Milik Allah SWT. Jadi tanpa wujud golongan tangan di bawah mana mungkin harta kita dapat dibersihkan.

Ketujuh: Hikmah Allah SWT menjadikan manusia tidak semua kaya dan tidak semua miskin supaya kita dapat bersedekah kepada mereka yang kurang upaya, menambahkan amal kebajikan kita, melatih kita menjadi insan yang pemurah, belajar melihat kesusahan orang lain, sentiasa menyedari kelebihan dan kekurangan diri.

Kelapan: Jangan jadi hamba yang kikir, kedekut atau bahasa yang kasar sedikit sebagai bakhil. Allah SWT tidak suka pada mereka yang bersifat begini.

0 dah komen:

Post a Comment

Sila Tinggalkan komen korang kat sini yer..
InsyaAllah setiap komen dari korang aku akan blas..:)

DeSiGn By MiJiE BloG @ 2011. Powered by Blogger.